Spelenderwijs gebarentaal leren
Heb je weleens meegemaakt dat je gebarentaal probeerde te leren, maar je bang was om de verkeerde gebaren te maken? Dat kan best lastig zijn. Maar stel je voor dat elke stap in het leerproces voelt als een vriendelijke ontmoeting.
In dit project neem ik je mee op een reis waarbij ik diep inga op hoe gebarentaal leren, met als focus horende mensen die op een eenvoudige manier gebarentaal willen leren.
01
Doel
Het doel van deze game is om horende mensen kennis te laten maken met de basis van gebarentaal, zoals het bestellen van koffie of het vragen hoe het met iemand gaat, waardoor ze een eerste connectie kunnen leggen met de dovengemeenschap.
02
Uitkomst
De resulterende oplossing is een educatieve game waarin gebruikers de basisbeginselen van gebarentaal leren van een personage genaamd Emma, die zelf slechthorend is. Het spel maakt gebruik van cameradetectie om de handgebaren van de gebruiker te volgen terwijl ze de lessen volgen. De game is ontworpen om gebruikers te belonen voor hun vooruitgang en inzet, wat hun motivatie om te blijven leren vergroot. Door informatie over de dovencultuur te integreren in de lessen, draagt de game ook bij aan een beter begrip en een sterkere connectie tussen horende en slechthorende/dove individuen.
03
Leerpunten
Dit project heeft mij geleerd hoe krachtig gamification kan zijn als het gaat om het betrekken en motiveren van gebruikers bij het leren van nieuwe vaardigheden. Door een combinatie van educatie, interactiviteit en beloningen heeft deze game niet alleen bijgedragen aan het verspreiden van kennis over gebarentaal, maar ook aan het creëren van een meer inclusieve en verbonden samenleving. Op elk moment van het proces heb ik geprobeerd het zo goed mogelijk te doen. Er zijn onderdelen waar ik trots op ben en nu ik meer ervaring heb, zijn er ook onderdelen waarvan ik weet dat ik ze beter kan. Voor mij is dat het mooie van leren, omdat ik geloof dat de leerreis nooit eindigt.